مقالات قالیشویی

شرح کامل مقالات فرش

مقالات قالیشویی

شرح کامل مقالات فرش

ارائه خدمات قالیشویی مشهد

  • ۰
  • ۰

قالیشویی در مشهد
قوچان، شیروان، بجنورد، درگز عمده بخش ها ذکر شده محل معاش کردانی میباشد که در طی سده‌های اخیر به وسیله حکومت‌های مرکزی از غرب سرزمین به‌این بخش ها کوچ داده گردیده‌اند.

 

مختصات بافته‌های کردی
کردها برخلاف نقوش اسلیمی که دارنده انحنا می باشد، دارنده نقش‌های هندسی و زاویه‌دار است. کلاً در بافته‌های کردی با یک نگاه فورا تقسیمات اصلی هندسی مشاهده میشود، ولی هزاران سطح و فرم متنوع که هر مورد علامت انتزاعی عنصر یا این که ماجرائی پیرامونی میباشد، با تلفیق مربع و مثلث تولید گردیده و شایسته ترین راه و روش منزه بافته‌های اصیل کردی از دیگر بافته‌ها، ترک آنهائی میباشد که در ساختارشان نقوش منحنی و مشتقات دایره موجود هست. در ساختار نقوش کردی اصیل هیچ الگوئی نبوده که تحت عنوان نقشه استعمال شود، به همین ادله بافنده همچون نقاش، نقوش را فرضی به‌وجود میاورد.

 

نقشه‌ها و طرح‌های کردی اضافه خیالی میباشند و گهگاه به اسم محل‌هائی که‌این فرش‌ها در آنجا بافته گردیده‌‌اند، می‌نامند و بعضی وقت ها اسم اشخاص صاحب و مالک نفوذ محلی را به خویش می گیرند، اما به علت عدم استعمال از نقشه برخیً خطاها تصویری در بافته‌های آنها چشم گردیده و بافته‌های آنها تماماً متقارن درنمی‌آید. بعضی از نقوش جانور در بافته‌های کردی مستقیماً از عامل ها طبیعی الهام گرفته گردیده‌اند ولی طوری تغییر تحول یافته‌اند که به مشقت قابل شناسائی‌اند. آن نوع از نقوش متن قاب که مشابه اچاری با جور بلند میباشد، شاید مارهائی باشند که نقوش نمادین راس را گزینه هجوم قرار داده‌اند و به افسانه‌های قدیم در رابطه اژدها یا این که به عبارتی ضحاک مربوط شوند.

 

رنگ‌های متنوع بافته‌های کردی از آرامش و تنوع و هماهنگی رنگ طبیعت مایه گرفته میباشد. در‌صورتی‌که چه بافنده کرد برای تخلیه هیجانات درونی به شکلی ناخودآگاه رنگ‌های ضد و نقیض را در کنار هم قرار داده ولی این دستور به یکپارچگی فضای بافته لطمه نزده نظامی هماهنگ و سازگار نگاه داشت در‌این بافته‌ها اگرچه فرم‌ها نسبتاًً قرینه می‌باشند البته پراکندگی رنگ از این اصل پیروی نکرده طولانی تر گلیم و فرش‌های کردی به صورت مستطیل طویلی میباشد. کلی طرح‌های بافته‌های کردی عبارتند از: محرمات،حوضی، موزائیکی، گل شفتالو، لوزی (سوزنی بافت). یکی‌از اشکال بافته‌های کردی طرح سوزندوزی جل اسب با نقوش حیوانی یا این که هندسی میباشد.
 

  • ۹۹/۰۲/۰۶
  • شایلین عباسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی