مقالات قالیشویی

شرح کامل مقالات فرش

مقالات قالیشویی

شرح کامل مقالات فرش

ارائه خدمات قالیشویی مشهد

  • ۰
  • ۰

ارزش گلیم

قالیشویی در مشهد

 

ارزش گلیم
ارزش گلیم از آنجایی که در بخشها متفاوت با شیوه ها و مواد نخستین متعدد بافته میشوند، در بخش های گوناگون سرزمین مختلف میباشد. البته کلاً فاکتورهایی نیز موجود هست که سبب ساز بالا رفتن ارزش گلیم می گردند که تنی چند از این فاکتورها عبارتند از:

نازکی
نقش و نگار
تنوع رنگ
سن و سال یا این که عمر گلیم
بعد ها گلیم
نحوه بافت و کیفیت گلیم
گلیم جاجیم

گونه های گلیم در کشور‌ایران
به‌دنبال این نصیب برای اینکه مختصات و خصوصیت های گلیم در بخشها گوناگون کشور ایران را بتوانید بشناسید، گونه های گلیم که در بخش های گوناگون مرزو بوم بافته می‌شوند را سرویس شما معرفی میکنیم:

گلیم ترکمنی: خصوصیت اصلی این سیرتکامل گیر این ها سبک بودن و سفت بودن آنهاست، همینطور شما می‌توانید از رنگ قرمز رنگ که با بقیه رنگ ها مانند نارنجی رنگ آبی رنگ سبز و رنگ زرد ادغام گردیده، این گونه گلیم را بشناسید. نقش مصرف شده زد خورد های ترکمنی معمولاً گلهای ۴، ۶ یا این که هشت لبریز میباشد که به طور متقارن بافته می گردند.
گلیم زرند: این دسته گلیم دارنده بافت کوچک و چاک دار است که معمولاً به وسیله اقوام سوراخ‌لهجه شاهسون بافته میگردد. این گلیم ها معمولاً به طور دراز و باریک ته میشوند و طرح‌های مصرف شده در آن ها معمولاً درختان گیسو و گلها می باشند.
گلیم پارچه ای: گونه گلی که به آن‌ها گوینه نیز میگویند در آذربایجان بافته می‌شوند.
گلیم افشار: طرح های مستعمل روی این گلیم ها معمولاً ستاره هایی میباشد که در دورنما های کهن سال قرار دارا هستند و به طور لوزی در کنار هم قرار داده گردیده اند.
گلیم قشقایی: این گل اینها معمولا دارنده نقش و نگار و رنگ های شعف می باشند و همان طور که از اسم آن را می‌توانید حدس بزنید بوسیله اقوام قشقایی بافته میشوند.نقش های اساسی مصرف شده در‌این گل اینها معمولا انواع هندسی مانند لوزی، ذوزنقه و غیره می باشند.
گلیم سنه: یکی‌از کیفیت عالی ترین گلیم های جمهوری اسلامی ایران میباشد که در استان کردستان و بوسیله مردمان ساکن این ناحیه بافته میگردد. گفته می شود که شما نمی‌توانید نازکی و زیبایی این گلیم ها را جای دیگری ملاحظه کنید.
گلیم خمسه: این مثال گلیم بوسیله بومیان حریم شیراز بافته می‌شود و طرح های مستعمل در آن‌ها معمولاً لوزی هایی میباشد که از ستاره ساخته شده و در یک دورنما تیره قرار می گیرند. معمولا این گل ها را در قطعات کوچک می بافند و آن گاه این قطعه ها را به هم میدوزند.
گلیم بلوچ: این مثال‌ گلیم معمولاً دارنده رنگ‌های تیره میباشد و به طور رویکرد روش بافته میگردد که هریک از این ستون ها دارنده نقوش خاصی می باشند.

  • ۹۸/۱۲/۱۳
  • شایلین عباسی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی