قالیشویی در مشهد کناره : معمولاً به دو صورت باریک و پهن حریم طرح مرکزی فرش را میپوشاند و وجود یک کناره پهن میان کنارههای باریک سبب ساز میگردد تا تعداد آن ها شخص باشد.
لچک : به یک چهارم نقشه میانی با شکلی شبیه و یا این که اکثرا متعدد با آن در چهار کناره متن فرش در اصطلاح قالی بافان لچک میگویند و در صورتیکه این لچک ها توام با ترنج باشند طرح را لچک و ترنج می نامند.
مورد : بخشی میباشد فی مابین فرش که گلها و اجزا طرح بر روی آن نقش بستهاند و اکثر زمان ها در رنگهای لاکی، کرم و طوطیاای گزینش میگردد.
کلاله : در صدر و زیر ترنج میانی غالبا دو راز ترنج بافته میگردند که در اصطلاح طراحان ، شمسه و یا این که کلاله نامیده میشوند . گهگاه ممکن میباشد این کلاله ها با خیلعظیم همه اطراف ترنج را در برگیرد . از آنجایی که بعضی از این شمسه ها صورت خربزه را تداعی مینمایند در اصطلاح آن را ترنج خربزه ای می نامند ونمونه بارز آن ترنج فرش تاریخی اردبیل میباشد.
کتیبه : درحد فاصل ترنج و راز ترنج گهگاه شکلی به اسم کتیبه رسم میگردد که در آن ممکن میباشد اسم افرادی نوشته شود.
ترنج : به بخش مرکزی فرش که معمولاً دایره ، بیضی ، لوزی و یا این که چندین پره باشد ترنج گفته می شود.هرگاه یک سری ترنج درون یکدیگر قرار گرفته باشند ترنج را تودر تو و یا این که همان پیاله نیم ظرف می نامند . درصورتی که که ترنج در متن فرش وضعیت توسعه یافته و مسلط را داشته باشد به آن ترنج مداخل میگویند (مثال فرش های هریس). اندازه ی ترنج در فرش های نقاط متفاوت عوض میشود . برای مثال در قالی کوچک ها و قالی های بافت اصفهان ، کاشان ، نایین و آباده بعدها آن کوچک و در فرش های تبریز ، هریس و مشهد تا حدودی پهناور خیس میباشد . در برخی از طرح های ترنج دار به جای ترنج واحد میانی به دو یا این که سه ترنج کوچک در امتداد یک خط عمودی (بیش تر در صورت های هندسی) و گهگاه تعدادی ترنج در متن فرش با مسافت های منظم مشاهده میشود (مثال فرش یکسری ترنجی چلسی) .
سرترنج : معمولاً در بالا و انتهای طرح ترنج قالبی به یاروهمدم اجزا طرح کشیده می گردد که اصطلاحاً به آنان سرترنج می گویند.