مقالات قالیشویی

شرح کامل مقالات فرش

مقالات قالیشویی

شرح کامل مقالات فرش

ارائه خدمات قالیشویی مشهد

  • ۰
  • ۰

تشریح شماتیک فرش

قالیشویی در مشهد  کناره : معمولاً به دو صورت باریک و پهن حریم طرح مرکزی فرش را می‌پوشاند و وجود یک کناره پهن میان کناره‌های باریک سبب ساز می‌گردد تا تعداد آن ها شخص باشد.

لچک : به یک چهارم نقشه میانی با شکلی شبیه و یا این که اکثرا متعدد با آن در چهار کناره متن فرش در اصطلاح قالی بافان لچک می‌گویند و در صورتی‌که این لچک ها توام با ترنج باشند طرح را لچک و ترنج می نامند.

مورد : بخشی میباشد فی مابین فرش که گلها و اجزا طرح بر روی آن نقش بسته‌اند و اکثر زمان ها در رنگهای لاکی، کرم و طوطیا‌ای گزینش میگردد.

کلاله : در صدر و زیر ترنج میانی غالبا دو راز ترنج بافته میگردند که در اصطلاح طراحان ، شمسه و یا این که کلاله نامیده میشوند . گهگاه ممکن میباشد این کلاله ها با خیل‌عظیم همه اطراف ترنج را در برگیرد . از آنجایی که بعضی از این شمسه ها صورت خربزه را تداعی مینمایند در اصطلاح آن را ترنج خربزه ای می نامند ونمونه بارز آن ترنج فرش تاریخی اردبیل میباشد.

کتیبه : در‌حد فاصل ترنج و راز ترنج گهگاه شکلی به اسم کتیبه رسم می‌گردد که در آن ممکن میباشد اسم افرادی نوشته شود.

ترنج : به بخش مرکزی فرش که معمولاً دایره ، بیضی ، لوزی و یا این که چندین پره باشد ترنج گفته می شود.هرگاه یک سری ترنج درون یکدیگر قرار گرفته باشند ترنج را تودر تو و یا این که همان پیاله نیم ظرف می نامند . درصورتی که که ترنج در متن فرش وضعیت توسعه یافته و مسلط را داشته باشد به آن ترنج مداخل میگویند (مثال فرش های هریس). اندازه ی ترنج در فرش های نقاط متفاوت عوض میشود . برای مثال در قالی کوچک ها و قالی های بافت اصفهان ، کاشان ، نایین و آباده بعدها آن کوچک و در فرش های تبریز ، هریس و مشهد تا حدودی پهناور خیس میباشد . در برخی از طرح های ترنج دار به جای ترنج واحد میانی به دو یا این که سه ترنج کوچک در امتداد یک خط عمودی (بیش تر در صورت های هندسی) و گهگاه تعدادی ترنج در متن فرش با مسافت های منظم مشاهده میشود (مثال فرش یک‌سری ترنجی چلسی) .

سرترنج : معمولاً در بالا و انتهای طرح ترنج قالبی به یاروهمدم اجزا طرح کشیده می گردد که اصطلاحاً به آنان سرترنج می گویند.
 

  • ۹۹/۰۱/۱۴
  • شایلین عباسی

قالیشویی در مشهد

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی